mindful living

mindful living

Mindful living

Her kan du se indlæg om forskellige aspekter inden for Mindful Living.
Du er meget velkommen til at stille spørgsmål, diskutere og kommentere - og naturligvis også at komme med nye indlæg, som du ønsker at diskutere.

Meditation

Mindful livingPosted by Susanne Bækholm Fri, February 27, 2015 17:03:54

Hvordan kan man bedst håndtere det evindelige tankemylder?

Specielt når man mediterer og forsøger at have fokus på sit åndedræt, bliver man opmærksom på tankemylderet. Men tankerne er der som regel altid - også når man ikke mediterer. Og tankerne vanskeliggør oplevelsen af NUet.

Det gælder om at forstå og acceptere, at tankerne kun er mentale bevægelser i sindet, og noget, som vi selv skaber. Der er ikke andre, der putter tankerne ind i sindet på os. Gennem den regelmæssige meditation trænes vi i at blive opmærksomme på tankerne og, når vi bliver det, at føre opmærksomheden til HER og NU.

Forestil dig tankemylderet som skyer på en efterårshimmel. Nogle er lette, lyse, luftige. De forsvinder let eller går i opløsning. Andre er måske større, tungere, mørkere. De flytter sig kun langsomt og er sværere at slippe. Men alle svæver alligevel videre til sidst.

Uanset størrelse og tyngde: Alle tanker er kun selvskabte, mentale bevægelser i sindet. Derfor: Registrer blot, at der var en tanke, og før så med venlighed din opmærksomhed tilbage til meditationsgenstanden, sædvanligvis åndedrættet.

Brug også denne nærværsøvelse i forbindelse med dine almindelige daglige gøremål, der ofte udføres pr. rutine, fordi dine tanker er i gang med noget andet. smiley