mindful living

Effekten af daglig meditationspraksisMindful living

Posted by Susanne Bækholm Sun, May 15, 2016 10:20:27

Jeg fik for nylig en mail fra Giovanni Dienstmann, en af mine Mindfulness kontakter, hvor han meget præcist beskriver, hvad en konstant og regelmæssig meditationspraksis gør ved en.

"You know, with years of daily meditation, I’m not the same person I once was.
Nowadays:
- If someone now cuts me in traffic, my natural reaction is to breathe and relax (not to tense and curse). The same thing whenever most times my computer hangs.
- I’m more at ease when going through hard conversations, or dealing with difficult people. There is an extra space before any reaction comes, which allows me to be more in control.
- Increased self-awareness allows me to stop feeding negative thoughts and emotions, before they have a chance to take root.
- Will power and concentration are stronger than ever, which means that pretty much everything else in life is easier. From making lifestyle changes to living with authenticity in relation to my true values and goals, there is less friction in making things happen.
- There is no more addiction to entertainment, and I don’t get bored either.
- It often feels as if life is a dream… So even though I participate with joy and intensity, there is this underlying feeling that nothing can disturb me, and that I need to fear nothing - because I can always accept the reality of the present moment as it is.
- My predominant mood changed from restlessness to a sense of energetic presence, peace and contentment.

There is no doubt that I still have a long way to go in this path. Yet I can see that what meditation has given me is precious - and that many people seem to want a bit of this too." smiley

Og heldigvis kan jeg genkende det meste hos mig selv - i større eller mindre grad smiley



Meditation og meditationsformerMindful living

Posted by Susanne Bækholm Tue, October 20, 2015 13:37:01

Er de forskellige former for meditation ikke stort set identiske mht. udførelse og effekt?

Mindfulness meditation er relativt nyt i Vesten og bliver ofte fejlagtigt sidestillet med andre former for meditation, som vi har kendt i mange år.

Stort set alle former for meditation er både gode og velgørende, men der er væsentlige forskelle - både på udførelsen og på effekten. Jeg har selv mediteret næsten dagligt i over fyrre år og har prøvet de fleste meditationsformer: Transcendental Meditation på baggrund af et personligt tildelt mantra, forskellige guidede mentale rejser og andre former for meditation, hvor målet er at tømme sindet helt og vende fokus indad.

Transcendental meditation gav mig et behageligt hvil to gange om dagen, hvorefter jeg kunne fortsætte mit arbejde med fornyet energi. De mere yogaprægede meditationsformer gav mig ro i sindet. Tempoet blev skruet ned, og jeg kunne i højere grad hvile i mig selv.

Da jeg lærte Mindfulness meditation at kende og blev fortrolig med den, blev jeg klar over, at det var den rigtige meditationsform for mig. Mindfulness meditation bygger på bevidst nærvær og fuld opmærksomhed på NU og HER. Den gør det muligt at bruge meditationsteknikken overalt og hele dagen igennem - uanset situation og andre gøremål.

Det er uden sammenligning den form for meditation, der har givet mig den største personlige / mentale udvikling.




STILHED.Mindful living

Posted by Susanne Bækholm Fri, September 18, 2015 17:06:18

Blog imageHvilken rolle spiller STILHED i Mindful Living?

Forestil dig et enkelt fint kalligrafisk pennestrøg på et stort hvidt lærred. Du ser det straks og kan nyde synet. Forestil dig nu det samme pennestrøg på et lærred fyldt med alle mulige andre tegn, farver og symboler. Du vil måske slet ikke bemærke det, og hvis du gør, står det ikke frem med samme klarhed og samme betydning. Det drukner.

På samme måde er det med sindet. I stilhed er vores kreative, geniale indfald synlige, så snart de opstår. Men hvis sindet er fyldt med et virvar af tanker om fortid og fremtid og en hel masse forskellige følelser, drukner den ellers så klare tanke eller det betagende sanseindtryk i sindets virvar.

Drop In MindfulnessMindful living

Posted by Susanne Bækholm Wed, September 09, 2015 18:51:02

Blog imageSpecialtilbud i uge 38-39-40

Undgå at gå forgæves. Tilmeld dig pr. SMS med angivelse af valgt dato og klokkeslæt.
Er der ingen tilmeldinger to timer før opstart, aflyses timen.




Uformel Mindfulness træningMindful living

Posted by Susanne Bækholm Fri, April 10, 2015 10:16:40

Findes der alternative uformelle øvelser, hvis man har svært ved at holde mindful fokus på de daglige aktiviteter?

En god Mindful øvelse kan faktisk være en aktivitet / hobby, som man holder af at beskæftige sig med. Det drejer sig om at indlægge nogle pauser i hverdagen, hvor man beskæftiger sig med noget, der kan bringe en i 'flow', dvs. en tilstand, hvor man glemmer alt omkring sig, og hvor al opmærksomhed er 100% med på lige netop det, man beskæftiger sig med.

Gode eksempler er at indøve et musikstykke på klaveret, at deltage i flerstemmig korsang, at lægge et puslespil med mange brikker, at snitte ting i træ, eller - hvad der er en helt ny trend i USA og UK - at farvelægge tegninger og mønstre i malebøger.

Her er der ikke plads til at lade tankerne gå på rejse, når man arbejder på en stadig forfinelse af det, man sidde med.

Nemt at gå til, og virkelig en dejlig måde at træne en mindful tilstand.

God fornøjelse smiley

PS: Har netop læst, at malebogen "Secret Garden" ligger på toppen af Amazons liste over bedst sælgende bøger i USA smiley





Uformel mindfulness træningMindful living

Posted by Susanne Bækholm Wed, April 08, 2015 11:14:30

Kan den daglige gåtur være en form for Mindfulness træning?

I Mindfulness skelner man mellem formel træning (forskellige meditationsøvelser) og uformel træning, hvor det er hverdagens aktiviteter, der udføres 'mindfuldt'.

Hvis man går en tur i en park eller i naturen, er man ikke i tvivl om, at det gavner både fysisk og psykisk. Men nu er det ikke længere blot en fornemmelse. I forbindelse med studier af "hjernetræthed" er den gavnlige effekt nu videnskabeligt bevist.

"Scientists have known for some time that the human brain's ability to stay calm and focused is limited and can be overwhelmed by the constant noise and hectic, jangling demands of city living, sometimes resulting in a condition informally known as brain fatigue.

With brain fatigue, you are easily distracted, forgetful and mentally flighty.

But an innovative study from Scotland suggests that you can ease brain fatigue by strolling through a leafy park."

Et forskerhold i Skotland udstyrede deres studerende med elektroder på hjernen og lod dem gå en tur. Først gik de igennem en gammel bydel med moderat trafik, derefter igennem en park og afslutningsvis gennem en stærkt befærdet og larmende gade.

"When they made their way through the urbanized, busy areas, particularly the heavily trafficked commercial district, their brain wave patterns consistently showed that they were more aroused and frustrated than when they walked through the parkland, where brain-wave readings became more meditative."

Så snør skoene og gå en tur i et grønt område - eller - tag fem minutters pause fra arbejdet og kig ud af vinduet, hvis du er så heldig at have en park, en have eller blot nogle træer uden for dit vindue - og forøg gerne den positive effekt med nogle dybe, rolige åndedrag. smiley

(Citater fra The New York Times' Well blog)







Meditation i støjende omgivelserMindful living

Posted by Susanne Bækholm Mon, March 23, 2015 16:15:13

Hvad hvis man ikke kan finde et roligt sted, når man skal meditere?

Kort sagt: Det er ikke noget problem. I visse situationer måske snarere tværtimod smiley

Min meditation foregik ikke i mit sædvanlige meditationslokale i dag, men et andet sted i forbindelse med yogaundervisning. Området var fyldt med forskellig håndværkeraktivitet, og der var meget larm af forskellig slags. Derfor blev lydene i første omgang brugt som meditationsobjekt. Og det fungerer fint.

Man kan øve sig i ikke at blive irriteret over støj.

Lydene kan bruges på to måder:

1) Man kan f.eks. opfatte sig selv som en mikrofon. Mikrofonen opfanger alle lyde uden at bedømme dem, dvs. ingen overvejelser om, hvorvidt det er irriterende og øredøvende larm af forskellig slags eller skønne og harmoniske lyde. Man opfanger bare lyden, nøjagtigt som en mikrofon. Man skal derfor heller ikke knytte nogen form for logisk tankevirksomhed til det, man hører, som f.eks. "Det er en lastbil i tomgang", "Det må være en fejemaskine, der kører forbi", eller "Hvad mon det er, der skal bankes i væggen ovenpå?". Man registrerer lydbilledet, præcist som det er.

2) Alternativt bruger man åndedrættet som meditationsobjekt. Lydene / larmen giver derved så meget mere intensiv mindfulness træning. I stedet for kun at blive forstyrret af egen tankevirksomhed er der nu også en hel masse lyde, der bortfører ens opmærksomhed. Men som ved tankerne gælder det om igen og igen at acceptere, at opmærksomheden er blevet bortført. Det registrerer man blot og fører så opmærksomheden med venlighed tilbage til meditationsobjektet / åndedrættet.

Og bevægelsen tilbage til lige HER og NU er reelt set det, der er den egentlige mindfulness træning.



De syv grundværdierMindful living

Posted by Susanne Bækholm Fri, March 13, 2015 22:15:07

Giv slip / Letting go: Skal man bare give op, når man støder på problemer?

I det syvende og sidste grundprincip drejer det sig om at kunne give slip på de mentale lænker, dvs. selvopfattelse, tanker og problemer, der fylder i bevidstheden, og på de helt konkrete ting, man føler sig bundet af, og som begrænser en.

Livet opfattes ofte stressende og uoverskueligt. Vi mener, at vi er nødt til at holde styr på det hele, og klynger os til det kendte, samtidig med at der hele tiden kommer nye indtryk, nye oplevelser og nye problemer, vi skal forholde os til.

Igen må man skelne mellem fortid, nutid og fremtid. Alt det, der hører fortiden til, er overstået. Man kan ikke ændre på det. Alt det, der hører fremtiden til, er her ikke endnu - og måske bliver det aldrig virkeligt. Så når bevidstheden er fyldt med ekstrem tankemylder, må man sortere i det. Kun det, der helt konkret er her lige nu, er relevant at forholde sig til.

Men det kan måske alligevel være for meget. Så må man stille sig selv spørgsmålet: Kan jeg gøre noget ved det? Er svaret JA, må man gøre det, men er svaret NEJ, må man erkende det og give slip.

Det giver ingen mening at lade sindet belaste af ting, man ikke har og ikke kan få nogen indflydelse på.

"Giving up doesn't always mean you are weak. Sometimes it means that you are strong enough to let go" (Unknown) smiley